6 lecţii de antreprenoriat

Ce-am învăţat după 3 ani de antreprenoriat.

Preocupă-te activ de respectarea legilor
Deşi bine-intenţionaţi şi dornici mereu să respectăm legea, nu ne-a trecut prin minte să ne interesăm despre absolut toate detaliile legale ale activităţilor noastre. Am rămas practic descoperiţi, după numai 6 luni de antreprenoriat, în faţa unor reprezentanţi rău-intenţionaţi ai statului. Din păcate, am aflat că nu poţi avea pretenţia de a primi ajutor de la toţi cei care sunt plătiţi de statul român să facă asta. Mai mult, ei au puterea să-ţi facă mult rău dacă le-ai deranjat interesele de afaceri. În momente ca acestea singura soluţie e să fii ireproşabil din punct de vedere legal, ca să nu le dai motive prea multe să te atace.

Pregăteşte din timp următoarele etape
Toate companiile mari au fost mici la început. Prin urmare, există câteva etape prin care orice firmă va trece şi pe care le poţi afla din timp. Fiecare etapă vine cu provocări noi pentru firma ta, dar de multe ori soluţiile îţi sunt la îndemână dinainte. Doar un exemplu: trecerea de la lucrul pe proiecte la activitate continuă vine cu multe costuri aparent ascunse.

Ai grijă de banii tăi
Pentru orice firmă mică, lichidităţile sunt o provocare. Din păcate, de prea multe ori lipsa de lichidităţi nu e cauza problemelor, ci e efectul proastei planificări financiare sau a lipsei acestei planificări. Bugetul şi cash-flow-ul sunt mai importante decât cred majoritatea antreprenorilor începători.

Afaceri vs. prietenie
Cele mai bune afaceri se fac cu prieteni. Problema e că şi cele mai proaste tot cu prieteni se fac. De obicei antreprenorii tind să îşi ia prietenii sau rudele ca asociaţi sau ca angajaţi în firmele lor. Statutul de prieten sau rudă îi scuteşte de multe ori de o selecţie riguroasă. Nejustificat însă, după cum am aflat şi noi şi mulţi alţii după aceea.

Management strategic vs. managementul schimbării
La început ai impresia ca planificarea strategică e cheia succesului. Nu e aşa. Pe termen lung, contează numai viziunea. O firmă mică e influenţată de prea mulţi factori pentru ca planificarea strategică să conteze cu adevărat. Cel mai important e managementul schimbării.

Nu contează decât performanţa
În istorie nu rămân eforturile. Rămân realizările.