Spune-mi ce te fascinează

Cele mai convingătoare fraze rostite vreodată au ceva în comun. Toate vorbesc nu despre CE?, nu despre CUM?, ci despre DE CE?.

Putem verifica asta cu oarecare ușurință dacă ne gândim la liderii determinanți pentru istoria oricăror comunități și la produsele cu cea mai mare priză la public. Teoria e confirmată și în cazuri mai puțin celebre, în viața de zi cu zi, prin orice om sau idee care reușește să se impună în inflația de oameni și de idei.

Poate că cel mai la îndemână exemplu e comparația veșnică între Apple și ceilalți. Ceilalți se prezintă drept „companii care fac calculatoare”. Apple, în schimb, e o companie care crede în ceva mai presus de logistică (DE CE?), un deziderat pe care aleg să îl împlinească prin crearea de dispozitive tehnologice (CUM?). Abia la finalul oricărei prezentări de dezvălui CE? anume fac (laptopuri, telefoane etc.). Ordinea elementelor din discursul lor este exact pe dos față de cea din auto-prezentările rivalilor Apple (CE? facem, CUM? facem, DE CE? facem – în cazul ultimilor).

Dar această teorie funcționează nu numai în piețe largi (alegeri, războaie, afaceri), ci și în intimitatea gândurilor proprii ale celor care o testează. Lucrul ăsta e fascinant și, deopotrivă, extrem de simplu de înțeles.

E greu să ne mișcăm în virtutea unor CE?-uri lipsite de seminificații pe termen lung. Nici CUM?-urile nu ne rezolvă prea bine dilemele existențiale. Singurele care pot face asta sunt DE CE?-urile, rostite intuitiv de fiecare dintre noi o vreme, cât suntem copii, dar la care renunțăm cu timpul, descurajați de tot mai frecventa lipsă de răspunsuri.

Spune-mi, ba nu – spune-ți, ce te fascinează. Cuvântul nu e întâmplător. Fascinația e strict necesară când vine vorba de orice cauză căreia intenționezi să i te dedici pe termen lung. Spune-ți ce te fascinează, spune-le-o și altora, și abia apoi întreabă-te CUM? și numai la urmă CE?.

Gândind acestea simt că-mi rămân dator cu a-mi schimba descrierea de la „Despre”. Sper ca voi să vă fi rămas datori chiar cu mai multe.